ODA LA PÀTRIA, CARLES ARIBAU
Aribau presenta en els seus textos unes característiques pariculars com per exemple; és el cas del poema de Oda a la pàtria.
És
un dels poemes més representatius de Carles Aribau, per no dir el
més rellevant de tots. Com a punt de partença cal redestacar el
tema principal del qual parla el poema, així referint-se en tot
moment aquest enyor cap a la pàtria i a la seua llengua ja perdudes.
Cal dir que el poeta usa el concepte de pàtria sempre per a
referir-se a Catalunya que no a l'estat Espanyol.
Com
ja he dit anteriorment el textos d'Aribau tenen trets relacionats amb
les característiques del Romanticisme, especialment en aquest poema
trobem algunes de les particularitats com pot ser la referència del
paisatge per a representar els tristos sentiments de poeta, la lira
abandonada, l'exaltació està al llarg del text en tot moment, així
com altres tipus d'exemple caracteítics del Romanticisme.
Com
a punt principal i més destacat al poema és l'exaltació de la seua
pròpia, llengua la llengua catalana, que tant ha estimat.
Carles Aribau mostra i cita als seus diversos poemes una llengua
anomenada llemosina així referint-se a la llengua catalana, és com
podem veure en aquest clar exemple: " En llemosí soná
lo meu primer vagit, Quant del mugró matern la dolça llet
bebia; En llemosí al Senyor pregaba cada dia, E cántichs
llemosins somiaba cada nit.". En el anteriors versos hem pogut
detectar perfectament aquell apreci tan gran que mostra el poeta cap
al català .
Podem
veure diferents versos més que ens mostren el plor per una llengua
perduda i l'amor que té cap a ella, "Pláume encara parlar
la llengua d´aquells sabis (...) Oh llengua a mos sentits més
dolça que la mel, que em tornes les virtuts de ma innocenta edat. "
Cal
destacar que encara que l'obra haja adoptat l'estructura realista,
però en canvi, la forma de ser dels personatges s'inspira en trets
romàtics i amb un toc de les noves idees modernistes.
"Amor",
"drama" són les paraules que descriu perfectament del que
tracta el text. Els personatges enrevesen la història i creen més
interés al lector. Així doncs, és important remarcar com els
personatges fan ús de la llengua col·loquial, de barbarismes com
són per exemple les paraules "lo baf " o "aixís”.
També
és necessari afegir que en tot moment el poema és un cant
d'enyorança a Catalunya, però apareix també l'illa de Mallorca
mitjançant versos que diuen " E al mitg del mar immens la
mallorquina nau.", volent dir l'illa de mallorquina.
Al
mateix temps per agrupar i plasmar totes aquestes idees fa ús d'un
vocabulari antic que ens situa en el context històric en què el
poema es trobar, com així l'estructura de les estrofes representada
en octaves.
Finalment
podem concloure aquest poema diguent que és una gran obra d'Aribau,
la qual pertany al moviment literari de la Renaixença, però amb
ferramentes i particularitats d'aquells gran poetes romàntics.
ODA
LA PÀTRIA (poema)
Adéu-siau, turons, per sempre adéu-siau,
oh
serres desiguals, que allí en la pàtria mia
dels
núvols e del cel de lluny vos distingia
per
lo repòs etern, per lo color més blau.
Adéu
tu, vell Montseny, que des ton alt palau
com
guarda vigilant cobert de boira e neu
guaites
per un forat la tomba del Jueu,
e,
al mig del mar immens la mallorquina nau.
Jo ton superbe front coneixia llavors
com
conèixer pogués lo front de mos parents,
coneixia
també lo so de tos torrents
com
la veu de ma mare, o de mon fill los plors.
Mes
arrencat després per fats perseguidors,
ja
no conec ni sent com en millors vegades;
així
d’arbre migrat a terres apartades
son
gust perden los fruits e son perfum les flors.
Què val que m’haja tret una enganyosa sort
a
veure de més prop les torres de Castella,
si
el cant del trobador no sent la mia orella
ni
desperta en mon pit un generós record?
En
va a mon dolç país en ales jo em transport
e
veig del Llobregat la platja serpentina,
que,
fora de cantar en llengua llemosina
no
em queda més plaer, no tinc altre conhort.
Plau-me encara parlar la llengua d’aquells savis
que
ompliren l’univers de llurs costums e lleis,
la
llengua d’aquells forts que acataren los reis,
defengueren
llurs drets, venjaren llurs agravis.
Muira,
muira l’ingrat que, en sonar en sos llavis
per
estranya regió l’accent nadiu, no plora;
que,
en pensar en sos llars, no es consum ni s’enyora,
ni
cull del mur sagrat la lira dels seus avis.
En llemosí sonà lo meu primer vagit
quan
del mugró matern la dolça llet bevia.
En
llemosí al Senyor pregava cada dia
e
càntics llemosins somiava cada nit.
Si,
quan me trobo sol parl ab mon esperit,
en
llemosí li parl, que llengua altra no sent;
e
ma boca llavors no sap mentir ni ment,
puix
surten mes raons del centre de mon pit.
"El
cel s'ha enterbolit amb lo baf de tantes misèries, i Déu no et
veuria la cara quan parlessis."
Es
tracta d'una obra dramàtica, amb una consideració d'obra clàssica.
Veiem desenvolupats els conflictes de la terra alta-terra baixa, de
la possessió amorosa i de la justícia del poder.
L’autor
planteja l’oposició entre la terra baixa (el pla corromput)
i la terra alta (muntanya pura, incontaminada), mitjançant un
triangle amorós:Marta, Sebastià i Manelic.
MANELIC:
Marta?!
MARTA (resolta): No; perdonar-me aixís, no! Que tu em perdones perquè no ho saps tot encara. Doncs a saber-ho al punt, i per mi mateixa. I després lo que Déu vulga!
MANELIC: A saber-ho, sí; mes no ací baix, Marta, que el cel s'ha enterbolit amb lo baf de tantes misèries, i Déu no et veuria la cara quan parlessis.
MARTA: Doncs allà dalt; i ara mateix!
MANELIC: Sí, anem-hi, sí, que allà es perdona tot; que no és com aquí baix, on tot se corromp. Quin fàstic. (Enduent-se-la.) Que allà dalt, Marta, fins els cossos en la neu se conserven: ves què faran les ànimes!
MARTA (resolta): No; perdonar-me aixís, no! Que tu em perdones perquè no ho saps tot encara. Doncs a saber-ho al punt, i per mi mateixa. I després lo que Déu vulga!
MANELIC: A saber-ho, sí; mes no ací baix, Marta, que el cel s'ha enterbolit amb lo baf de tantes misèries, i Déu no et veuria la cara quan parlessis.
MARTA: Doncs allà dalt; i ara mateix!
MANELIC: Sí, anem-hi, sí, que allà es perdona tot; que no és com aquí baix, on tot se corromp. Quin fàstic. (Enduent-se-la.) Que allà dalt, Marta, fins els cossos en la neu se conserven: ves què faran les ànimes!
MARTA:
Oh, anem-hi, anem-hi de pressa! (Van per sortir.)
COMENTARI
DE TEXT
Narcís
Oller: LA PAPALLONA
Narcís
Oller. (Valls, 1846 – Barcelona, 1930) Representat
destacat de la novel·la catalana contemporània, a
València. Impulsor d’aquest moviment, ja que és amb ell que
la narrativa de la Renaixença aconsegueix els requisits
intel·lectuals i formals necessaris per fer-se un lloc en el context
europeu de l’època. i gran escritor Advocat d’ofici,
va iniciar-se en les lletres catalanes de la mà del seu cosí, el
crític Josep Yxart, el qual, juntament amb Joan Sardà,
l’acompanyaren i esperonaren en les successives publicacions. És
l’autor de novel·les tan destacades com La
papallona (1882), L’escanyapobres(1884), Vilaniu (1886), La
febre d’or (1890-92), La
bogeria (1899), Pilar
Prim (1906),
i de reculls de contes com Croquis
del natural (1879),Notes
de color (1883), De
tots colors (1888),
Figura i paisatge (1897), Rurals
i urbanes (1916)
i Al
llapis i a la ploma (1918).
Ademés de ser advocat i escriptor, també exxercía com a dramaturg.
Per últim, entre els anys 1913 i 1918 va escriure les
seves memòries literàries, en les quals escriu la seva trajectòria
com a escriptor. Oller va obtenir un gran prestigi literari tant dins
com fora de Catalunya, i les seves obres foren traduïdes de seguida
a altres llengües, com el castellà, el francès, l’italià o el
rus. Ferme defensor de la llengua catalana en un moment en què
aquesta decisió no era ben acceptada per la societat.
La
Papallona. Escrita al 1882. Si ens fixem en la data, trobem que és
molt próxima a l’any 1886, any de la revolució a Barcelona.
Donada la qualitat de l’obra, si busquem un llibre describint la
societat d’aquells temps, la papallona sería una bona tría.
Respresenta sobre tot llocs de Barcelona emblemàtics, com La
Boqueria i el barri històric. Trobem que descriu Barcelona com una
Barcelona industrial, burgesa i culta. Per afegir, també descriu amb
fermesa la inestabilitat a la classe obrera, predint la revolució
del 1886. Ademés de la descripció social, aquesta obra conta
la història de dos amants. La xica era una modista simpática i
dolça, anomenada Toneta i l’home, amb nom de Lluís, tenía
càrrec d’estudiant a la facultat de dret de Ripollès.
Cap
VIII: Lluís estreny el setge amorós sobre la Toneta:
De
sobte, en Lluís, amb veu enèrgica, preguntà:
-
Vol una prova?
-
De què? -saltà la Toneta, tremolant.
-
Fora papereries. Toneta: jo l'estimo; vostè m'estima. Les grans
felicitats són les temudes...Vostè tem...Jo temeria, també, si no
em sentís , aquí dins, un foc que em dóna força, que m'aixeca,
que em fa home per primera vegada; però home resolt, ferm i ardit
per a salvar-ho tot, per a guanyar-ho tot.
La
Toneta es posà com una brasa, el mirà, sorpresa, de fit a fit, i,
de sobte, envaïda d'estrany dolor, deixà caure de les mans la feina
per apoderar-se del mocador i amb ell amagar-se la cara i tapar-se
ben fort la boca per ofegar-se el sanglot.
-
Vostè plora, Toneta...féu l'estudiant, més enardit cada volta i
agafant-la amorosament pel braç. La cosidora sacsejà el colze , i,
aixecant-se, entrà a la sala, deixant-se lliscar per la paret, fins
a caure per la cadira més pròxima.
-
Sí, Toneta: plora, plora a doll! ...Obre'm el pit...desfoga el cor!
- I amb veu suau, emmelada, però trencada pel sentiment, afegia,
quasi a cau d'orella: - Jo t'estimo , t'estimo amb tota l'ànima; com
tu, sí, com tu. En vols una prova? demana-me-la.
- Capítol Final: El Lluís, penedit, i la Toneta es casen. Però aquesta mor tot seguit:
I,
dada la benedicció, va retirar-se cerimoniosament, seguit dels
testimonis, travessant el passadís que li feren, muts els
espectadors. La poca durada de la cerimònia sorprengué a tots. Ells
esperaven quelcom d'original i més complicat. ¡I ni plàtica, ni
carta de Sant Pau, ni benedicció de l'anell! A les noies els
semblava impossible que amb tan breus paraules es formés un llaç
tan estret i durador.
El
goig que respirava la Toneta despertà esperances i animà a tothom
per a dar als nuvis l'enhorabona, i , d'un a un, anaren acomiadant-se
els forasters, alhora esperançats i commoguts. Allò que havien
presenciat els semblava un somni.
-I
bé, què li sembla a vostè? - Preguntava don Miquel al confessor,
al peu de l'entrada, mentre donya Mercè desapareixia dins la
fosquedat del cotxe.
-
Que no arriba a demà. N'he vistes tantes, de malalties de cor! -
-
I eren les quatre de la matinada que el nen somreia com un àngel en
el llit de la dida, l'ànima de sa mare se'n volava al cel, i son
pare queia agenollat, amarant de llàgrimes la glaçada mà que fins
llavors l'havia retingut amb tant d'amor.
L’escanyapobres
Es
tracta d'una obra esquemàtica ambientada en una societat rural en
procés d'industrialització. L'autor aconsegueix personificar els
diners i l'avarícia a través del tràgic personatge Oleguer i la
seva esposa, la Tuies. En aquesta obra s'observen una barreja
d'elements que pertanyen a diferents corrents literaris de l'època.
Així, l'anàlisi del context social, la tècnica descriptiva i
l'element lingüístic de la novel·la s'adscriuen de ple en el
realisme. En canvi, la descripció científica del procés de
l'avarícia i la finalitat moral encaixen amb el naturalisme.
Tanmateix, l'obra conté també alguns aspectes romàntics i d'altres
costumistes. Bàsicament per dues raons: la brevetat i la
simplicitat. Curta i esquemàtica, clara d'entendre, fàcil de
relacionar amb el moviment literari de l'època, dotada d'un final
tràgic i grotesc... Un clàssic, doncs, raonablement assequible per
als nostres adolescents.
Els
tres personatges centrals de l'obra són l'Oleguer, la Tuies, i el
notari de la vila don Magí Xirinac. La Tuies fa d'eix vertebrador
dels tres protagonistes: primer forma matrimoni amb el notari i, en
quedar vídua, es casa amb l'Oleguer. Oller retrata de manera
implacable i amb tota mena de detalls la roïna gasiveria que
atenalla tots tres personatges. Tot allò que no tingui relació amb
la riquesa i els diners és menyspreat pels nostres protagonistes,
que cauen, així, en l'extrema soledat i l'aïllament patològic. El
marc d'aquesta encarnació del Mal és el món rural català.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada